Programma 2018

Maandag: mijn concept of product

Je presenteert, om te beginnen, je eigen vraag voor deze week.
Daarna wordt er ingegaan op je bedrijf. Wat is je drijfveer, hoe ziet je concept er uit en wat ga je de ‘markt’ aanbieden (producten, diensten, projecten).

Er komt een cultureel ondernemer op bezoek die vertelt over zijn concept en welke producten hij daarbinnen aanbiedt.

Tijdens een workshop in de middag worden twee mogelijke vormen om een businessplan te maken geïntroduceerd. Daar ga je in de middag mee aan het werk.

Save

Save

Save

Save

Dinsdag: mijn markt

Vandaag staat de markt, waar jij je op gaat richten, centraal. Welke trends zijn er op deze markt, waar liggen de kansen en de bedreigingen, hoe ziet de concurrent er uit en wat biedt deze aan.

Er komt een cultureel ondernemer op bezoek die goed heeft nagedacht over zijn marktkansen en hoe hij die kansen heeft opgepakt.

In de middag krijg je een workshop om je eigen markt in kaart te brengen.
Daar ga je, in subgroepen, verder mee aan de slag.

Woensdag : mijn klant

Het vaststellen van je klant is belangrijk. Onder andere om daarmee na te gaan denken over je marketing activiteiten. Vandaar dat we in die ochtend ook een inleiding aanbieden over marketing.

We hebben een bedrijf uitgenodigd met een duidelijke visie op marketing.
In de middag is er weer genoeg tijd om de inzichten uit de ochtend om te zetten naar je eigen bedrijf.

Ook is er een workshop over E-presence en een workshop over contracteren (voor de geïnteresseerde deelnemer).

Donderdag: mijn verdienmodel

Tijdens de inleiding krijg je een inzicht in verschillende verdienmodellen. Natuurlijk weer toegespitst op de culturele sector.

Er komt een cultureel ondernemer op bezoek die goed heeft nagedacht over zijn verdienmodel.

De workshop in dezelfde ochtend gaat dan wat dieper in op geschikte financieringsmodellen voor de culturele sector. Een financieringsmodel is bedoeld om extern geld aan te trekken om te investeren. Om bijvoorbeeld een 3D-printer aan te schaffen, om op een beurs in New York te presenteren of om een eerste collectie/productie te maken. We gaan onder andere in op crowdfunding, business angels en leningen.

Subsidies (ook een financieringsmodel) komen in de middag aan de orde. Daarnaast bieden we, voor die deelnemers die daar interesse in hebben, in de middag een praktische workshop aan over begroten en boekhouden.

Verder heb je de middag weer om de inzichten van vandaag te verwerken in je eigen bedrijf.

Vrijdag: the next step

De laatste dag biedt een helder model om je NEXT STEP te beschrijven. Hier komen alle inzichten uit de eerdere dagen terug en ga je voor jezelf je eigen volgende stappen beschrijven.

Daarnaast bieden we nog twee workshops aan: het opbouwen van een netwerk en het zoeken naar business partners. Deze laatste kunnen financiers, producenten, samenwerkingspartners zijn.

In de middag heb je weer de tijd om alles op de rij te zetten en we ronden af met korte pitches van alle deelnemers. De pitches beantwoorden de vraag die je aan het begin van de summerschool hebt ingebracht.

We ronden dan gezamenlijk af met een borrel.

Organisatie: Bart Huydts (ArtEZ) & Menno Schrap (ArtEZ)

Colofon
De ASCOZ is ontstaan in een samenwerkingsverband tussen de ArtEZ ArtAcademy Zwolle en het ArtEZ Art Business Centre.

*programma nog onder verbehoud